Advies, service en gemak: daar ga ik voor

Vorig jaar ben ik bij VWC begonnen als onderdeel van mijn BBL-opleiding. Vier dagen in de week kun je me vinden op de binnendienst in Genemuiden. Daar hou ik me voornamelijk bezig met (advies geven over) onze productgroep kantoorartikelen. Ik heb nooit geweten dat dat assortiment zo breed was!

Als ik aan kantoorartikelen denk, dan heb ik (en de meesten met mij) een pen in gedachten. Of memoblokken of nietmachines of printpapier. Ik had er alleen nog nooit bij stil gestaan dat naast deze artikelen er nog wel 21.000 meer zijn.

Adviserende rol

Dat maakt mij nieuwsgierig. Ik hou me graag bezig met wat er nog meer bij komt kijken. Want neem nou een papiervernietiger. Wist jij dat je bij een papiervernietiger de snijtanden regelmatig moet oliën? Dit zorgt ervoor dat het restafval tussen de walsen wordt verwijderd en schone walsen bevorderd de kwaliteit van het apparaat. Of wist je dat er speciale schoonmaakvellen voor lamineermachines bestaan? Dit zorgt voor een langere levensduur van de machine.

Niet alleen ik kijk hiervan op, ook veel van onze klanten. Ik merk nog regelmatig dat ik ze verras met ons advies en hoe we meedenken. Zo maken we vaak combinaties voor onze klanten. Wanneer ik hoor dat iemand een nieuwe printer heeft, kijk ik ook naar de papier- en inktsituatie. Zijn er nieuwe of andere type toners nodig in het kantoorartikelassortiment van onze klant? Is er nog voldoende papier voorradig? En als het nodig is, vullen onze bezorgers dat zelfs tot bij je in de kast aan.

Marilyn aan het werk in vestiging Genemuiden

Combinaties met gemak

Ook andere combinaties neem ik mee in mijn advies. Zo zijn er klanten die kantoorartikelen bij ons bestellen en daarna door gaan naar de supermarkt. Daar halen ze nog toiletartikelen en schoonmaakmiddelen. Als ik vertel dat wij dat net zoals de kantoorartikelen, ook op factuur kunnen leveren, zie ik vaak een glimlach verschijnen. Niet alleen scheelt dat mijn klanten tijd, het is ook gemakkelijker. Ze zitten daardoor niet meer met het declareren van bonnetjes. Ze zijn direct in één keer klaar.

Na zo’n advies neem ik na een paar maanden contact op. Ik vraag dan of ze nog wat nodig hebben en of de uitbreiding van de bestelling naar wens is. Dit contact heb ik, zodat we kunnen optimaliseren in de levering. Zo kwam het voor dat een klant niet voldoende ruimte had om zijn eigen papier op voorraad te hebben. Het is niet fijn om mis te grijpen, zeker niet als het gaat om (toilet)papier. Daarom hebben we gekeken wat hij maandelijks gebruikt. Nu zorgen we ervoor dat onze bezorgers standaard de juiste artikelen in de correcte hoeveelheid afleveren. Daarnaast hebben wij klanten die bij ons producten afnemen waarbij de levertijd langer is dan gebruikelijk. Dan zorgen we er voor dat we deze producten ruim van te voren bestellen en voldoende op voorraad liggen bij een van onze vestigingen, zodat onze klant ook dan niet misgrijpt!

Servicegericht en oplossingen

En dat vind ik nu ook net het leuke aan mijn werk bij VWC. Naast dat ik hier zelfstandig mag werken en kan leren van collega’s met andere functies, kom ik direct met klanten in contact voor de verkoop. Bij VWC kwam ik er achter dat, naast directe verkoop, mijn interesse ligt bij de oplossingen die we bieden. Want eigenlijk maakt het voor mij niet uit of ik een pak koffie of een ordner verkoop.

Ik vind het mooi dat ik een meerwaarde kan bieden door vragen te stellen en te achterhalen waar onze klanten echt behoefte aan hebben. Voor de een is dat nooit misgrijpen, voor de ander het leveren op factuur en voor weer een ander het uitbesteden van het uitzoeken van de juiste producten. Met die service help ik onze klanten pas echt en dat maakt mij dan weer gelukkig.

Waar zoek jij nog een oplossing voor? En kan ik helpen om dat te bereiken?

Blog door: Marilyn van Wendel | Verkoop binnendienst

terug naar overzicht

VWC Groep