De sprint richting 2023

Als ondernemers en medewerkers kennen we het: de bedrijfsdoelen. Nu de zomer voorbij is, zie ik dat de eindsprint wordt ingezet. Want ieder jaar wordt een doel vastgesteld en wordt er gehoopt ze te halen. Ik krijg daar een beetje kriebels van. Niet van het doelen stellen, juist van het feit dat men hoopt ze te halen. Mijn mening is dat je alles wat je wilt, kunt bereiken. Natuurlijk snap ik ook wel dat doelen halen niet binnen een dag wordt gedaan. Dat daar hard aan gewerkt moet worden. Graag neem ik je mee met mijn visie op doelen en wat ik doe om ze te behalen.

Het begint al bij het stellen van de doelen. Het komt nog wel eens voor dat men niet precies weet wat ze als doel willen stellen, waar ze moeten beginnen. Begin dan met een route uit te stippelen. Als je het werk blijft doen zoals je dat altijd hebt gedaan, welke kant ga je dan op? Is dat waar je naar toe wil? Dan is dat ook prima. Het is geen doel om een doel te hebben, als je je daar maar bewust van bent. Wil je een andere kant op? Kijk dan waar je op de route moet uitwijken om de volgende stap te maken. Soms wordt ook het aanschaffen van iets verwart met een doel. Het is bijvoorbeeld geen doel om nieuwe laptops te hebben voor het einde van Q3. Het kan wel een middel zijn om een betere werkplek voor je collega’s te genereren.

Sprint naar 2023 met de juiste doelen

Wat heb je nodig om een doel te halen?

Zo hebben we bij VWC het doel om onze klanten nog beter te helpen door als partner samen te werken. Dat is een breed begrip en kan voor iedereen een andere inhoud hebben. Vandaar dat we dat doel hebben opgedeeld in onderdelen. Over de onderwerpen hebben we veel gesproken, discussies gehad en onze kijk indien nodig aangepast. Dit deden we intern, maar ook extern. We zijn met klanten om tafel gegaan en hebben ook letterlijk de vraag gesteld hoe we ze beter kunnen helpen. Een van de onderwerpen die daar uit kwam, was dat klanten liever vooraf iets hebben opgelost als achteraf. Dat snap ik heel goed. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Maar hoe doe je dat op het gebied van bijvoorbeeld IT?

Daar zijn we ingedoken en hebben gevonden hoe we dat kunnen doen. Specifiek voor deze vraag hebben we nieuwe tools aangeschaft en kunnen we nu als Managed Service Partner werken en kunnen we het doel (klanten beter helpen) bereiken. Als Managed Service Partner kunnen we, in verschillende maten, IT zorgen bij je wegnemen. We kunnen nu monitoren waar problemen lijken te ontstaan en daar vooraf al op inspelen. Ook kunnen de tools onderling ‘praten’ waardoor we patronen kunnen herkennen. Zijn de computers in een bepaalde hoek van het gebouw traag? Dat kan een netwerkissue zijn en gaan we dan controleren. Het kan ook zijn dat het (ver)oudere apparaten zijn waarvan de schijven aan het vol lopen zijn. Voor nu wellicht nog acceptabel, maar er moet wel wat aan gebeuren. Dat kunnen we op afstand en merk je weinig van. En door direct met een oplossingen te komen, ga je er in de toekomst ook niets van merken.

Schrijf je doelen uit en maak ze concreet

Focus op je eigen werk en behaal daarmee het doel

Ik geloof er namelijk in, dat als je geen zorgen hebt om hoe jouw middelen werken, jij je echt kunt focussen op je eigen werk. Kijk, ik kan je alles vertellen over de processoren die in de devices zitten. Maar leidingwerk laat ik ook uitzoeken en plaatsen door een gerenommeerde loodgieter. Net als bij de loodgieter, is het niet interessant welk type buis hij waar legt, wanneer er water komt uit de kraan en deze goed te regelen is qua temperatuur, dan is het goed. Waarom zou dat voor IT anders zijn? Vertel ons je wensen, je eisen en de visie voor de toekomst en wij komen met een plan op maat. Wil je alsnog alle specificaties, dan lever ik die met liefde aan. Nog liever vertel ik je wat ze voor je kunnen doen en wat dat voor de organisatie betekent. Zo dat je weet waarom we doen wat we doen. Dat is partnerschap.

Die partner zijn, daar streven we naar. Een groot punt daarin is dat we meedenken met je. Als jij tegen ons zegt dat je in de cloud wilt werken, dan vragen wij waarom. Niet om vervelend te zijn, want de cloud zou een prima oplossing kunnen zijn. Maar een oplossing van wat? Wat wil je aanpakken? Wat wil je bereiken? Waarom wil je dit doen? Voor een ondernemer bleek uiteindelijk dat de cloud maar een deel van de oplossing was. Ook het updaten en aanschaffen van een ander softwarepakket, zorgde voor het resultaat dat hij wilde bereiken. Zijn wens was namelijk dat orders sneller doorliepen – eerder moest er per order een paar tellen gewacht worden. Met de combi-oplossing wordt nu minder tijd verspilt en dat was het doel.

Samen een bak koffie doen?

#durftevragen

In dat opzicht zijn we bij VWC echte probleemoplossers. We kijken verder dan wat je nu hebt, we verbreden de kijk die je hebt. Het komt ook voor dat de oplossing al in huis is, als het proces anders wordt ingericht. Door samen te sparren, kom je tot inzichten. Ik vind het belangrijk om hulp in te schakelen. Hulp vragen is een van de moeilijkste dingen die er zijn, dat moet je echt durven. Maar als je niet kiest, wordt je ook niet gekozen. Met dat in mijn achterhoofd schroom ik niet om te vragen voordat ik ergens voor kies. Te vragen hoe ze dat doen of wat zij daarvoor gebruiken. In het geval met onze nieuwe tools die we aanschaften om ons eigen doel te halen: dan bel ik gerust met de leverancier om te kijken hoe we het beste er uit kunnen halen. Of hun tool tevens geschikt is voor een ander issue dat ik wil verhelpen.

Ook ga ik een paar keer per jaar om tafel met andere ondernemers. Zij hebben, net als ik en mijn broer, een familiebedrijf overgenomen. Het is voor mij prettig om een specifieke groep te hebben, die begrijpen wat er komt kijken bij mijn rol in de organisatie. Die weten waar ik tegen aan kan lopen, die hobbel al hebben genomen of samen met mij kunnen kijken welke stappen er gezet kunnen worden. We stellen elkaar eerlijke vragen waar eerlijke antwoorden op komen.

Klaas van Wendel belt een klant

Begrijp me niet verkeerd, met alles wat ik net heb opgeschreven is het nog steeds niet gemakkelijk om je doel te halen. Je moet nog steeds de juiste mindset hebben, weten waarvoor en waaróm je het doet. Soms betekent dat ook dat je je kwetsbaar moet opstellen; je kunt niet alles alleen. Ik denk daar graag in mee, deel mijn kennis en kijk welke diensten je kunt optimaliseren om jouw doelen te halen. Of dat nou voor je bedrijf is of voor jou persoonlijk. Want hopen dat je het haalt, is net als op het station staan te wachten op een boot. Vrij onmogelijk dat je komt waar je naar toe wilt. Het gaat erom dat je werkt aan je doelen. Naar welke bestemming ga ik met je mee?

Blog door: Klaas van Wendel | Directeur

terug naar overzicht

VWC ICT & Telecom