ISDN Stopt wat nu?

ISDN, iedereen heeft er wel eens van gehoord. Deze zo lang geleverde dienst van KPN gaat halverwege volgend jaar dan toch echt een einde krijgen. 

De geschiedenis van ISDN

In 1991 werd de dienst ISDN geïntroduceerd, dit was een hele vooruitgang. Met ISDN kon een hogere snelheid en grotere betrouwbaarheid worden gerealiseerd dan via een de oude analoge techniek. Bovendien konden via de ISDN lijn nu meerdere mensen tegelijk bellen en gebeld worden binnen een organisatie. 8 jaar geleden waren er in Nederland maar liefst 7 miljoen ISDN aansluitingen. Tegenwoordig is dit aantal naar zo’n 900.000 aansluitingen geslonken. Begin september 2019 is het definitief over. Vanaf dit moment stopt KPN met de ondersteuning van het ISDN netwerk.

   

Hoe communiceer ik eigenlijk?

Het verdwijnen van de ISDN dienst, houdt in dat ISDN gebruikers naar een alternatief moeten zoeken. Hét alternatief wat het meeste voor de hand ligt is Voice over IP (VoIP). Maar voordat u zomaar overstapt naar een VoIP verbinding, wil ik u aanraden om eerst goed te bepalen hoe uw telefonieomgeving eruit moet zien. Want, één ding is zeker, de manier waarop u verwacht wordt te communiceren veranderd razendsnel. Uw klanten stellen steeds hogere eisen aan communicatie. Denk hierbij aan andere communicatiekanalen zoals een chat of sociale media, maar bijvoorbeeld ook bereikbaarheid buiten kantoor, buiten kantooruren en meer persoonlijke communicatie.

Stel uzelf dus eens de vraag: Wat vinden mijn klanten belangrijk voor onze bereikbaarheid? Of misschien nog wel beter, stel deze vraag eens aan uw klanten. U zult verrast staan van de resultaten. 

Conclusie

Met de bovenstaande vraagstukken kom ik dagelijks in aanraking. Bedrijven hebben regelmatig de neiging om hun ISDN omgeving min of meer te kopiëren naar een VoIP omgeving. Mijn inziens een gemiste kans! Binnen VoIP is zoveel meer mogelijk dan alleen maar bellen. Denk bijvoorbeeld aan doorschakeling van vast naar mobiel, de mogelijkheid tot rapportages en wallboards of de unieke schaalbaarheid van dit systeem i.c.m Xelion. 

Natuurlijk geldt dit verhaal niet alleen voor ISDN gebruikers. Ook als u al gebruikt maakt van bellen via VoIP is het interessant om uw communicatie onder de loep te nemen. Het is verhelderend en zorgt voor een hogere klanttevredenheid. Wie wil dat nu niet?

Bent u benieuwd wat voor u de mogelijkheden zijn? Hoe u VoIP kunt inzetten? Dan nodig ik u graag uit voor één van de gratis ontbijtsessies over VoIP en Mobile device Management. Meld u aan via https://www.vwc.nl/ontbijtsessies/

Blog door: Jan Klomp | specialist telecom

VWC Groep