Meer dan alleen een mooi bureau

Onderstaand artikel verscheen eerder in Groots Magazine (Editie 2 | 2019)

Wat begon met de in- en verkoop van tweedehands computers vanuit huis, is inmiddels uitgegroeid tot een familiebedrijf met 3 vestigingen en meer dan 40 medewerkers. Van Wendel Computers, zoals het bedrijf oorspronkelijk heette, werd in 1992 opgericht door de broers Harm en Jan van Wendel. De zonen van Jan, Klaas en Erik, hebben inmiddels het bedrijf overgenomen en aan het woord is Erik, de oudste van de twee.

Als olie in een motor

‘Mijn vader en oom begonnen met de handel in computers in een tijd dat veel mensen hun eerste personal computer kochten. Doordat ze al vrij snel een kantoorvakhandel in Genemuiden overnamen, kwam daar kantoorinrichting bij. Inmiddels zijn we nog verder uitgebreid en anno nu bieden we een totaalpakket van telecom, kantoorartikelen, kantoorinrichting, ICT, eigen software, printen en scannen aan.’ Allemaal facetten die te maken hebben met het creëren van een functionele en prettige werkomgeving.

‘Het hebben van een fijne werkplek is erg belangrijk en gaat verder dan alleen een mooi bureau. Het draait ook om de gezondheid en de productiviteit van mensen. Een goede werkplek is bovendien een belangrijk onderdeel waarmee je medewerkers aan je kunt binden. Een gevoel van “daar wil ik wel werken” draagt positief bij aan de cultuur binnen een bedrijf en – zo zeg ik dit wel vaker – een goede bedrijfscultuur is als de olie in een motor: met goede olie loopt de motor het best.’

Samenwerking

‘Groothuis Bouwgroep is een van onze klanten. Daarnaast werken we graag samen aan projecten en delen we kennis en ervaring met elkaar. Zo heeft onze softwareafdeling onlangs advies bij Groothuis ingewonnen. Je zou het op eerste gezicht misschien niet kunnen bedenken, maar de implementatie van software toont overeenkomsten met het proces van bouwen: van niets wordt het iets en onderwijl wordt er door een klant steeds meer bij gehaald. Groothuis weet inmiddels als geen ander hoe ze hiermee om moet gaan. Door vooraf een duidelijk bestek te maken, weet de klant precies wat hij kan verwachten en wat de aanvullende mogelijkheden zijn. In ons geval betekent dit een afbakening van afspraken door het presenteren van een functioneel ontwerp. Zo snapt de klant vooraf wat hij krijgt en is de verwachting helder.’

‘Waar onze salesmensen vroeger overal naar binnenstapten en dankzij de gunfactor dingen voor elkaar kregen, gaat dat tegenwoordig anders. Natuurlijk: we worden nog steeds getriggerd door een bord langs de weg met de aankondiging van een nieuw te bouwen bedrijf. Maar bij voorkeur komen we via onze samenwerking met een aannemer, bouwbedrijf of aanbieder als Groothuis bij een klant aan tafel. Het geeft een meerwaarde als we direct bij het begin van het bouwproces betrokken zijn. We zien namelijk vaak dat een klant in het beginstadium vooral oog heeft voor het gebouw en het gebruik ervan, maar nog niet heeft nagedacht hoe zijn medewerkers daarin moeten werken. Het gaat vooral om de buitenkant, terwijl onze focus op binnen ligt. Door aan de voorkant van het proces aan te sluiten, zijn we in staat in een vroeg stadium, dus voordat de dingen onomkeerbaar zijn, mee te denken over de beste oplossingen. Dit gaat verder dan het uitkiezen van een paar tafels en stoelen; ook de verlichting, kleuren en akoestiek komen aan bod. We denken mee naar aanleiding van de plannen voor de toekomst. Denkt het bedrijf bijvoorbeeld binnen tien jaar in omvang te verdubbelen dan kan dat de keuzes bepalen die voor de kantoorinrichting worden gemaakt.’

De balans voor de toekomst

‘Als ik kijk naar onze verschillende productgroepen, wordt ons fundament gevormd door ICT. De groei en ontwikkeling die de eerste generatie heeft doorgemaakt, is hen overkomen door de dingen die ze op hun pad tegenkwamen. Nu is dat anders, we maken bewuste keuzes in wat we doen en zorgen voor een goede balans tussen de verschillende productgroepen. Dat is belangrijk want sommige onderdelen zoals bijvoorbeeld kantoormeubilair zijn conjunctuurgevoelig. In tijden van crisis is het dan belangrijk om de focus elders op te kunnen richten, zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe software en ICT.’

Op de vraag wat de plannen voor de toekomst met VWC zijn, antwoordt Erik van Wendel: ‘Het uiteindelijke doel dat we als tweede generatie voor ogen hebben, is dat we het bedrijf kunnen doorgeven aan de derde generatie. Dit is van invloed op de beslissingen die we nu maken. Hierbij ligt de focus meer op de langere termijn in plaats van op korte termijn geld willen verdienen. Ze krijgen te maken met een andere tijd. De generatie Z komt eraan, dat zijn de studenten van nu die straks klant en medewerker zullen zijn. Elke tijd heeft een eigen manier en zo zullen ook zij totaal anders in het leven staan en met andere dingen bezig zijn dan wij. We zullen als bedrijven moeten evolueren om deze doelgroep aan te spreken en zo in de toekomst bestaansrecht te hebben.’

Hoe dat er in de praktijk uitziet? ‘We zullen als VWC nog meer groeien naar een kennisorganisatie en rol van adviseur. Dit past ook bij onze slogan weet wat werkt. De vraag naar kantoormeubelen zal altijd wel blijven bestaan maar daar wordt technologie aan toegevoegd. We krijgen te maken met het internet of things waarbij steeds meer smart voorwerpen met elkaar kunnen communiceren. We willen ondernemers helpen door samen te kijken waar hun behoefte ligt en op basis daarvan een toekomstplan en advies uitbrengen. Als we een oplossing kunnen bieden die de klant écht nodig heeft, die hij weet te waarderen en waar hij blij van wordt en vervolgens zegt: “regel het maar!” dan is het wat mij betreft feest!’


Geïnterviewde: Erik van Wendel | Directeur VWC Groep

VWC Groep