Software als must-have

Het is weer zover, het boekjaar zit er op en we beginnen weer fris en fruitig aan een nieuwe. Maar is dat wel zo? Starten we het nieuwe jaar echt wel zo goed als dat we (zouden) willen? Met de hand werk inkloppen was in 2022 eigenlijk al niet meer van die tijd; laat het dan in 2023 helemaal achterwege en start met de juiste software.

Ga aan de slag

Ik merk het bij meerdere bedrijven dat de prioriteit bij de must-haves liggen en de nice-to-haves steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Dat komt nog wel een keertje. Dat staat niet boven aan mijn lijstje. Dat is een mooie oplossing – voor later. Alleen, je hebt met een reden iets op het nice-to-have wensenlijst gezet. Het is iets dat je graag wilt, omdat het je werk kan verbeteren, versneller of veraangenamen. Hoe langer je iets uitstelt, hoe moeilijker de stap wordt om het uiteindelijk te doen. Daarom is dat mijn oproep aan jou: onderzoek de mogelijkheden om nu nice-to-haves af te strepen. Automatiseer je pakbonnen, ontwikkel die nieuwe website en digitaliseer declaraties. Hoe vaak ik wel niet mag vertellen dat we met FM Module gemiddeld 30 seconden per factuur minder tijd kwijt zijn, kan ik je niet in 30 seconden vertellen.

Software maakt werken makkelijker in plaats van meer papieren op bureaus

Wat kost dat?

De meest gestelde vraag die ik dan terug krijg is: weet je wel wat dat kost? In mijn ogen is dat niet de juiste vraag. De belangrijkste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden: wat is het me waard? Heus, ik snap dat een nieuwe website of een stukje software, niet iets is dat je er even bij doet. Maar het is wel iets waar je al tijden iets aan wilt doen, om jouw prospects beter te begeleiden in een aankoopproces of juist om jouw huidige klanten beter te informeren. En als we kijken naar digitaliseren, dan horen we vaak dat het nu eenmaal werkt zoals het werkt. Is dat eigenlijk wel zo? Want als jij iedere dag een kwartier kwijt bent met het uploaden van een handmatige declaratie, wat met een app nog geen minuut duurt, weet ik niet of het wel zo goed werkt. Vroeger gingen we ook met paard en wagen, maar dat betekent niet dat het prettig en ook nog eens veel sneller is om met de trein te gaan. Kijk naar deze voorbeelden en besef dan dat het je meer kost dan tijd. Je bent met dit alles in verhouding meer geld kwijt dan met de maandelijkse kosten voor software.

Hoe dan?

Niet al jouw nice-to-haves kunnen en moeten tegelijkertijd opgepakt worden. Ik ga graag met je in gesprek. Wat zijn wensen en behoeftes van jou en jouw team. Wat zorgt voor de meeste winst op de meeste vlakken? Welke oplossing werkt het best voor de korte termijn en welke voor de lange termijn? Met wat ben je het snelst op weg geholpen? Welke items kunnen we zelfs samenvoegen? In een adviesgesprek komen we tot de kern en werken we stap voor stap uit wat voor jou werkt.

Meer weten of jouw lijstje delen? Ik kom graag met je in contact.

Blog door: Jan-Willem van Oostenbrugge | Teamleider Software

terug naar overzicht

VWC Groep