[Krantenartikel] Eén platform: zo is reserveren bij Batavia Stad toch eenvoudig

Onderstaande tekst verscheen in De Stentor – 4 maart 2021


Geen zoektocht meer naar telefoonnummers, mailadressen en websites om reserveringen bij winkels te maken, maar slechts één platform: Batavia Stad Fashion Outlet uit Lelystad heeft samen met het bedrijf VWC Groep uit Genemuiden een nieuw online reserveringssysteem ontwikkeld voor het winkelen op afspraak.

Sinds woensdag 3 maart is shoppen op afspraak mogelijk en mogen winkels weer klanten ontvangen. ,,We hebben dit systeem in zeer korte tijd ontwikkeld. Op 23 februari werd bekend dat winkelen op afspraak weer mocht. Toen zijn we gelijk aan de slag gegaan en hebben we een platform gecreëerd’’, aldus Klaas van Wendel. Hij is directeur van VWC, een IT-bedrijf met vestigingen in Kampen, Genemuiden en Nunspeet.

Stadscentra en winkelcentrum

Het idee van het systeem is dat er op één plek een overzicht is voor klanten, waar zij een reservering kunnen maken en direct een tijdslot boeken bij hun favoriete winkel(s). ,,Je kunt zo aangeven wanneer je wilt winkelen bij die en die shop, wanneer je kan. Als je om 10.00 uur bij winkel X moet zijn voor noodzakelijke kleding en om 14.00 uur bij Winkel Y is dat helemaal niet handig. Dit is vooral geschikt voor stadscentra en het winkelcentrum’’, aldus Van Wendel.

Het online reserveringssysteem van Batavia Stad gaat inmiddels via bataviastadshopping.nl. ,,Dat loopt goed. In de eerste paar uren waren er al vijfhonderd aanmeldingen in totaal. Inmiddels zijn er negentig winkels bij aangesloten’’, weet Van Wendel. Scott Otte, Marketing Director Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad, bevestigt dat: ,,Het loopt gigantisch goed. We hadden wel belangstelling verwacht, maar dit zeker niet.’’

Verantwoord en veilig

Otte is trots op de oplossing: ,,Toen de aankondiging kwam dat shoppen op afspraak mogelijk zou worden, was het even puzzelen hoe we dit op een verantwoorde en veilige manier mogelijk zouden maken. We zijn blij dat we onze gasten een oplossing bieden en weer mogen verwelkomen.’’

Allemaal leuk en aardig, maar werkt dit systeem niet juist het gevreesde funshoppen in de hand? ,,Nee, er zijn nog steeds gewoon wettelijke eisen die gelden. En daar moet je je aan houden. Daarnaast hebben retailers hun webshop niet altijd op orde, dat is zo voor reserveren geen probleem meer’’, zegt Van Wendel.

Gericht winkelen

Reserveren moet wel 4 uur van tevoren. Daarnaast geldt dat maximaal twee klanten tegelijk per verdieping per tijdslot van minimaal 10 minuten aanwezig mogen zijn. Otte van Batavia Stad zegt: ,,Het is nu makkelijk voor de consument, maar ook voor ons. Je hebt een veel beter beeld van wat er gebeurt, ook om je heen. Bovendien gaat het nu vooral om gericht winkelen, niet om funshoppen. Die gezelligheid en spontaniteit is er ook niet.’’

Nog niet iedere winkelier ziet er het nut van in, zegt Van Wendel. ,,Maar je kunt hiermee je bezetting beter reguleren. Iedereen is ook voorzichtig, dat snap ik. Maar na de start van Batavia Stad komen de eerste extra vragen nu al wel binnen.’’

Lees ook de referentie van Batavia Stad en het opvolgende krantenartikel uit De Stentor:

Referentie | Batavia Stad Fashion Outlet
Krantenartikel | Van kopen op afspraak naar exclusief winkelen

VWC ICT & Telecom