[Krantenartikel] Van kopen op afspraak naar exclusief winkelen

Onderstaande tekst verscheen in De Stentor (Kop van Overijssel) – 21 augustus 2021


Nog even en de boekingsapp om een tijdslot te reserveren in fashion outlet Batavia Stad komt weer terug, zegt woordvoerder Scott Otte.

Nog niet zo heel lang geleden timmerden ict’ers van VWC in Genemuiden een digitale reserveringsmogelijkheid in elkaar voor het outletcenter, zodat klanten met een tijdslot toch veilig in de 150 winkels terecht konden. Diezelfde applicatie laat Batavia Stad Fashion Outlet nu ombouwen tot eentje waarmee vaste klanten toegang krijgen tot allerlei privileges.

Hoe zat het ook al weer met die boekingsapp? Het kabinet versoepelde in februari coronaregels maar bond winkels wel aan een maximumaantal bezoekers en verplichte reserveringen tenminste vier uur van te voren.

Om dat ‘kopen op afspraak’ goed te regelen ontwikkelden ondernemers direct speciale apps waarmee klanten op de internetpagina van de winkel een tijdslot konden reserveren. Zo wisten ze precies van wanneer tot hoe laat ze welkom waren. Die coronamaatregel is alweer van tafel en daarmee verdwenen ook boekingsapp en tijdsloten.

Scott Otte: “Nou ja, verdwenen… We hebben de app op een stil plekje geparkeerd. We willen die graag iets aangepast weer gebruiken”. In de ‘boekingsapp-nieuwe-stijl’ mikt het outletcenter in eerste instantie op extra privileges voor vaste klanten, die bijvoorbeeld exclusief een stylist kunnen reserveren voor een persoonlijk advies of die zich willen verzekeren van een plekje in het restaurant en nog meer van dat soort voordelen.

“De app ontwikkelden we natuurlijk onder de dwang van de pandemie. Maar we zien ‘m nu absoluut ook als een verrijking.”

Blijvertje

Net zoals hij gelooft dat ‘drukke winkels’ niet meer terugkeren. De anderhalvemetermaatregel om de verspreiding van corona tegen te gaan zal misschien weer weggaan. Maar een maximum aantal bezoekers per winkel kan wel eens een blijvertje zijn.

“We merkten dat klanten afstand houden eigenlijk prettig vinden. De winkels zijn dan niet zo vol, ze ervaren meer aandacht van verkopers. Andersom merken winkels dat klanten die wat meer tijd en ruimte krijgen ook veel meer besteden. Het gemiddelde bonbedrag ging met de maatregel omhoog. Dus ja, die regel van een maximumaantal klanten per winkel zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid blijven.”

Lees ook de referentie van Batavia Stad en het eerdere krantenartikel uit De Stentor:

Referentie | Batavia Stad Fashion Outlet
Krantenartikel | Eén platform: zo is reserveren bij Batavia Stad toch eenvoudig

VWC ICT & Telecom