Stella Fietsen

Myrthe van den Berg is binnen Stella Fietsen in Nunspeet medeverantwoordelijk voor alles rondom de facilitaire zaken. Samen met Judith Verburg werd ze bij een nieuw project betrokken: de gehele inrichting van het nieuw aangebouwde Stella kantoor.

“In 2018 kwam ik samen met Judith aan boord. Een groot gedeelte was al bepaald, als in hoeveel medewerkers een werkplek moesten krijgen, welke gedeeltes kantoorruimtes werden en waar de vergaderzalen kwamen. Aan ons de opdracht om mee te denken om de kantoorinrichting vorm te geven. Na te denken over de producten en kleuren die bij Stella en haar medewerkers passen. Ik kwam er bij toen we al in de offertefase zaten, wat een mooi punt bleek te zijn,” zegt Myrthe. Vanuit die fase ging ze namelijk met haar collega Judith en VWC om tafel. Ze spraken het eerste ingetekende plan door met het complete interieur voor de directiekantoren, vergaderkamers, flexruimtes, kantine en alle werkplekken.

Myrthe van den Berg - Stella Fietsen
Myrthe van den Berg - Stella Fietsen

“Wij zijn functioneel gaan kijken naar wat we minimaal nodig hadden. Stella blijft groeien en ook daarop moesten toen al keuzes gemaakt worden. Het was fijn werken met VWC, de communicatie liep soepel, ze snapten onze visie en het punt waar we naar toe wilden. Ook het feit dat we snel gebruik wilden maken van het nieuwe pand, betekende dat we stevige keuzes moesten maken.”

Inrichten naar behoefte

Wat een stevige keuze was? Snel intrekken in het pand en toch de inrichting later kunnen aanpassen naar de behoeftes en het gebruik van de Stella medewerkers. “Bij het inrichten van een nieuw pand, waar je fris kunt beginnen en wat eigenlijk alleen op papier (be)staat, was het voor ons prettig werken om bij het begin te beginnen. We hebben in het begin alle opties uit de inrichting gestript naar alleen het functionele. Wat is de basis? Wat hebben we echt nodig om aan de slag te kunnen? Hoe zetten we de meeste collega’s in een kantoorruimte neer, zodat die optimaal benut is, maar niet te vol? En we ook ruimte houden voor het plaatsen van meer werkplekken? Hoe bouwen we de kantoren zo in dat we flexibiliteit blijven houden? Wat hebben collega’s nodig om prettig te werken?”

“Daarop hebben we de tekeningen aangepast. We hebben alle extra’s en opties weggehaald, denk hierbij aan de planten en whiteboards. Door deze opties in de startfase weg te laten, konden we snel in het pand trekken met alleen de basis. Wel zijn het allemaal producten die we nu, in 2020, langzaam weer aan het toevoegen zijn. Op basis van het idee zoals het in het eerste plan was ingetekend, met de kanttekening dat we blijven kijken wat de behoeftes zijn en wat onze collega’s willen gebruiken. Zo bleek toen we ons pand in gebruik namen, dat er in sommige vergaderzalen geen behoefte is aan een whiteboard. En in een andere zalen we juist een flipover wilden hebben.  VWC kwam met advies op maat en daardoor werd het al vanaf het begin een persoonlijk plan. Door het meedenken en op die manier te werken – en de offertes te blijven aanpassen – kunnen we nu zeggen dat de basis stevig staat, waarbij we voor iedere afdeling ook de eigen wensen kunnen waarmaken.”

Snel schakelen bij een (nieuw)bouwproject

Stella maakt nu al weer een tijdje tevreden gebruik van het nieuwe pand, maar een bouwproject, dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. “Je komt in de planning iets tegen wat niet lekker staat of je wilt toch iets anders doorschuiven en daardoor ontstaat er een hobbel op de weg. Zo was tijdens het inhuizen nog niet het gehele pand klaar, maar werden de stoelen al wel geleverd. Door dit strategisch weg te zetten, konden we door met bouwen om daarna vlot de stoelen op de juiste plek neerzetten. Daarom is fijn als je met partijen werkt die meewerkend zijn en het project verder goed loopt. De lijntjes waren kort, dus schakelen ging snel zowel tijdens als na het project.”

“Als we over staand werken spreken, dat doen we nu vrij veel. Judith en ik gaven aan dat we ook twee sta-vergaderzalen wilden. Dus geheel zonder stoelen, om de dag in te starten, een een-tweetje op te pakken of om een korte vergadering te houden. De zalen worden frequent gebruikt, het is goed om te zien dat deze nieuwe ontwikkelingen aanslaan. Waar we in onze oude inrichting nog weinig deden met dynamisch en ergonomisch verantwoord werken, doen we dat met de deze inrichting wel. Alle stoelen zijn voor iedereen aan te passen en we maken gebruik van zit/sta-bureaus. Naast kleine vergaderzalen om te staan, middelgrote waar je met meerdere kunt zitten en kleine zithoekjes, wilden we ook een groot theater en deze optimaal benutten. Vanwege de RIVM maatregelen, kunnen nu niet de bedachte 200 man er in. Maar door de inrichting, de stoelen die we gebruiken en doordat we de groepen kunnen splitsen komen we een heel eind: zelfs met afstand houden kunnen we nog 50 man kwijt.”

Stella Fietsen - Kantine def

Een lijn in het pand

Waar je ook in het nieuwe pand loopt, alles is op elkaar aangepast, dezelfde lijnen en kleurstijlen komen weer terug. Met het oog op werkgemak en de aankomende groei zijn bepaalde kleuren gekozen. “Alle meubels hebben we in dezelfde groene en grijze kleurtinten uitgekozen. Deze kleuren zitten in de standaardlijn van de leverancier, zodat als we meer nodig hebben, we dit zo kunnen bijbestellen. We hebben bewust gekozen voor rustige kleuren in de inrichting. Onze medewerkers bellen en vergaderen veel, dan is het prettig om rustgevende kleuren om je heen te hebben. Ons Stella rood laten we subtiel terugkomen in andere elementen. En onze hexagoon, die vind je uiteraard overal terug.”

“Zelf ben ik ook erg blij met de kantine. Het is een mooie open ruimte, waar we voor iedereen een plek hebben. Naast de standaard tafel-met-stoelen-indeling, wel met een tafelblad voorzien van een tof design, hebben we ook een zithoek. Daarin is het makkelijker om casual bij elkaar te zitten en met elkaar in contact te komen. Met het huidige afstand houden, zitten er natuurlijk minder collega’s op de grote bank. Maar ons principe was dat er genoeg plekken zouden zijn, zodat niemand meer achter zijn bureau een broodje hoeft te eten. Dat is gelukt en daar ben ik erg blij mee. En heb ik meer plekken nodig, dan bel ik VWC. Zij weten precies wat we in huis hebben en wat onze visie is, waardoor we snel kunnen opschalen. Dat ontzorgt en werkt makkelijk.”

Benieuwd wat VWC voor u kan betekenen? Neem contact op met een van ons specialisten via 038 385 24 00.

VWC Groep